Voorbereiding op AgileBA Foundation certificering
Onlangs ben ik gaan nadenken over het volgen van een AgileBA Foundation traject. Ik werk al een tijdje als business analyst, maar merk dat agile projecten andere vaardigheden vragen. Vooral het omgaan met veranderende requirements en prioriteiten blijft uitdagend. Ik wil graag beter begrijpen hoe dit binnen een agile raamwerk wordt aangepakt. De theorie lijkt duidelijk, maar ik vraag me af hoe goed dit aansluit op de praktijk. Daarnaast hoor ik verschillende verhalen over de certificering zelf. Ik probeer een goed beeld te krijgen van wat ik kan verwachten. Het zou fijn zijn om iets te volgen dat structuur biedt. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
11 weergaven

Ik stond voor dezelfde keuze en had vergelijkbare twijfels. Wat mij hielp, was een duidelijk overzicht van wat AgileBA Foundation precies behandelt. Ik wilde vooral weten hoe rollen, processen en principes samenkomen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik uit bij https://www.advisedskills.com/nl/business-analysis/agile-business-analyst-agileba-foundation. Daar stond helder beschreven hoe de training is opgebouwd en wat er tijdens het examen wordt verwacht. De uitleg over iteratief werken en timeboxing gaf mij meer houvast. Ook de focus op workshops en stakeholdercommunicatie sprak mij aan. Het maakte de theorie concreter. Daardoor voelde de voorbereiding minder abstract. Voor mij bracht dat meer vertrouwen richting het examen.